الخميس، أغسطس ٠٣، ٢٠٠٦

* منتصبَ القامةِ أمشي - سميح القاسم


منتصبَ القامةِ أمشي
مرفوع الهامة أمشي
في كفي قصفة زيتونٍ
وعلى كتفي نعشي
وأنا أمشي وأنا أمشي....

قلبي قمرٌ أحمر
قلبي بستان
فيه العوسج
فيه الريحان
شفتاي سماءٌ تمطر
نارًا حينًا حبًا أحيان....
في كفي قصفة زيتونٍ
وعلى كتفي نعشي
وأنا أمشي وأنا أمشي....

* غناها مارسيل خليفة



16 تعليق/تعليقات:

Blogger Lasto-adri *Blue* قال/قالت...

سامية.. انا كان بقى لى فترة بدور على قصيدة
"زرع حصد قتل"
او حاجة كدة لصلاح جاهين

ممكن تجبيهالى من فضلك
:)

على فكرة انا بحب أغنية مارسيل ديه.. صحيح هو وفيروز أحسن ناس بيعبروا عن العربى قوى و م القلب

٣:٣٣ م  
Blogger سامية جاهين قال/قالت...

يا لست يا جميلة: زرع حصد قتل دي بداية أغنية "الدرس انتهى" اللي أنا ناشراها قبل دي على طول. هي في الغنوة اللي اتسجلت الموضوع بيبتدي بأطفال في حصة بيقولوا الجملة دي وبعدين يكملوا "الدرس انتهى لموا الكراريس بالدم اللي على ورقهم سال..."

بس لسبب من الأسباب صلاح جاهين لما جه ينشر الديوان قرر يشيل الجملة دي ويخلي القصيدة تبدأ من جملة "الدرس انتهى "
الأغنية نفسها ممكن تكون موجودة عندي في حتة، بس محتاجة دعبسة. لو لقيتها ح اقول لك

منوّراني

١٢:٤٠ م  
Blogger Lasto-adri *Blue* قال/قالت...

ما بعد ما كتبت التعليق أخدت بالى من "لموا الكراريس"... فأكون شاكرة ليكى لو لقيتى الأغنية

وعلى فكرة.. شفتك فى روتانا سينما... ماشاء الله اجمل ما كنت متخيالكى
baby face awi keda :)

١١:٠٦ م  
Blogger IBN BAHYA - إبــن بهيـــــــــــــة قال/قالت...

أدعوكم جميعاً يا إخوان إلى تبني فكرة مظاهرة تتحدى الأمن وجحافله .. مظاهرة للسيدات فقط وليس أي سيدات بل السيدات الحوامل .. ليحملن شعاراً واحداً .. هنا ينمو فدائي .. هنا ثائر .. هنا في بطني بطل .. هنا في بطني مقاوم .. هنا دية مني للمقاومة .. هنا عدو لأمريكا .. سوف تقهر هذه المظاهرة قوى الأمن الغبية ولن يقدروا على صدها بالعنف وهي تتجه إلى السفارة القذرة التابعة للكيان الصهيوني أو سفارة رعاة البقر وقتلة الهنود الأصليين .. أرجوكم عمموا هذه الفكرة .. تلقيتها بالأمس فقط من أحد المواقع وهأنذا أحاول نشرها فساعدوني وأجمعوا عليها .. فنحن نقتل كل يوم بأيدي حسني مبارك الخائن العميل ..

٩:٢٩ ص  
Blogger محمد أبو الفتوح قال/قالت...

بين ريتا و عيوني بندقيه
هو ده مارسيل
اللى صوته زي الشجره
كل ما يكبر يحلو اكتر
أكون شاكر لو قرأتي شعري

١:٣٩ ص  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد قال/قالت...

ما اروعك انتي ومارسيل خليفه

١٢:٠٤ م  
Blogger Unknown قال/قالت...

مدونتك حلوة
بس انا مش بشوفك عند حد
وبعدين ممكن ألاقى عندك حاجة لسيد حجاب وبخاصة قصيدة الأراجوز
اللى غناها عمر الشريف فى فيلم الأراجوز بس كاملة
وأى حاجة ل سيد حجاب
تحياتى

١:٠٨ م  
Blogger بعدك على بالى قال/قالت...

فى زمن الواوا ظل صامدا يحارب وحده الابتذال.. وعندما انتهكت بيروت لم تجد الفضائيات سوى مارسيل وباقى المحلقين مهخ خارج السرب ليمسحوا دموع لبنان بالغناء...

احييك على اختيارك ..

خالص مودتى

١١:١٨ م  
Blogger سامية جاهين قال/قالت...

إسكتي يا لست ده انا مكسوفة جدا من برنامج روتانا ده! ضحكوا علي أنا وبهاء وفهمونا إن احنا حنسجل في برنامج لذكرى صلاح جاهين وبعدين في الآخر طلع برنامج هدفه النميمة واللت. وبعدين انا تخينة قوي على شاشة التلفزيون!!
:)))
إنتي بس اللي نفسك حلوة!

محمد مفيد ومحمد أبو الفتوح.. منوّرين وأشكركم على التواصل

أبو أمل: للأسف مش عندي القصيدة دي

بعدك على بالي: فعلا .. عندك حق. أللهم أكثر من أمثال خليفة وارحمنا من زمن الواوا!

١١:٥١ م  
Blogger أم أحمد قال/قالت...

ختيارك رائع للشعراء ياسامية واشكرك علي زيارتك الغالية لي وابقي شرفيني في اي وقت تنوري

٢:٣٥ ص  
Blogger shady قال/قالت...

اكثر من رائعة هذه القصيدة وخصوصاً بصوت مراسيل
حرام ان الواحد سمع الحاجات دى متأخر
فى بلد إعلامها متأخر

٦:١٢ ص  
Blogger مفلس افندى الرايق قال/قالت...

منتصب القامة امشى

ونفسى اكل محشى

الفول وجع بطنى

واللحمه لونها وحشنى

احب اعرفكم بنفسى

محمود ف البطاقه ده اسمى

وملامح العروبه ف رسمى

وحزن بيمزع قلبى

لما بشوف الخونه

بيبعوا ف تراب بلدى

ونرجع ونقول المهم

قوموا احشوا المحشى

وهاكل الحله لوحدى

٤:١٤ ص  
Blogger مفلس افندى الرايق قال/قالت...

http://mfaysal.blogspot.com/

زورونا كل سنه مره

اصل انا بخترع الذره

٢:٤٦ ص  
Blogger يا مصر اكتب إليكي رسائلي قال/قالت...

تحياتي ولحد عندكم جي اقول
بمناسبة الشهر الكريم كل عام وانتم والأسرة الكريمة وكل الأصدقاء والأحباب بالخير ومصرنا الحبيبة كلها بالخير واليمن والبركات

٤:١٦ ص  
Blogger Unknown قال/قالت...

سامية
ولا ف مرة فكرتى تزورينى
مش هاتندمى
اعمليها انا بكتب عامية
وبيقولوا انى شاعر كويس
عاوز رأيك

٩:٥٤ م  
Blogger Unknown قال/قالت...

good post
شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

١٠:٠٩ م  

إرسال تعليق

<< الصفحة الرئيسية