الثلاثاء، مايو ٠٢، ٢٠٠٦

طربوش بيرقص تانجو - أحمد حداد


جيت من عماد الدين لطلعت حرب باتمشى
و الدنيا رايقة
و دخلت جروبى أتعشى
حتة جاتوه..

..أنا نفسى اتوه
يا حمدى بك رضوان
أحب أقول لك التاريخ غلطان
و المجتمع سكران
و انا كمان سكران
و نفسى آخد كريمتك دولّلى بالأحضان
ح تقول لى "يا قليل الأدب"
و تتلهى فى برمة شنب

دوللى يا دوللى
قلبِك طلعلى م الفرانده يقول لى
تعالى نرقص تانجو فى الشارع
مافيش مانع
و بيقول لى
تعالى بَوَّظ قعدة البهوات
نادي و قول "طّظ بابا السقا مات"
يا كوبرى قصر النيل نهارك سعيد
يا ميدان الإسماعيلية نهارك سعيد
يا ريحانى يا زكريا نهاركم سعيد
و طالعة شمسك سعيدة
يا حى مصر الجديدة
الورد الابيض بيضحك من عراوى البدل
وآدى الحكيم اتبَدَل
بحضرة الدكتور
كُنّا فى زمن مفتخر
رُحنا لزمن خنزاؤور
ما حافظناش ع التراث
بقلة طهى ..
والا بعدم اكتراث..

جيت من عماد الدين و باحلم أشتغل بحار
و أشوف أسعد نهار
و دخلت سينما مترو و قابلت جريتا جاربو
و دخلت بيوت كتير
و كلها مفتوحة و تشبه الأساطير

أنا جوه قلبي نسمة رايحة و نسمة جاية .. و مزيكا
لكن قرّب يبوش
أنا قلبى ده طربوش
فجأة صبح قطعة آثار أنتيكة
ما تيجى نرقص تانجو يا دوللى
همست عشان تقول لى
قبل اما تنده بص و استنى
إحنا دلوقتى ملايكة
و بنرقص تانجو فى الجنة

10 تعليق/تعليقات:

Blogger HIMZELF! قال/قالت...

جاية في وقتها

التاريخ غلطان والمجتمع سكران وانا كمان سكران
نهاركم سعيد
:)

٣:١١ ص  
Blogger السهروردى قال/قالت...

ملعش إتأخرت
بس هى فعلا جاية فى وقتها
متناسقة قوى مع بوست بيان الربيع اللى كنت كاتبه
اما عم أحمد
فهو مسببلى عقدة بشنيطة فى الشعر بجد

١٢:٤٩ ص  
Blogger Unknown قال/قالت...

لغة جديدة
فى عر العامية بحب اسمعها
احب
تشوفي لغتي الشعرية
مش هتندمي

١٢:٣٥ م  
Blogger أبوشنب قال/قالت...

أبو أمل وصل قبلي

عموماً شوفي لغة أبو أمل

فهو حفيد

أخر

لعظماء الشعر العامي

٨:٣١ م  
Blogger shady قال/قالت...

أنا قلبى ده طربوش
فجأة صبح قطعة آثار أنتيكة

قلب فيه كل الحب ده لازم يبقى أنتيكا

٨:٢٢ ص  
Blogger سامية جاهين قال/قالت...

على رأيك يا شادي
:)
صدقت والله

أنيمال: نهارك أسعد
:)

السهروردي: ما انا قلت لك ح انشرلك حاجة متوصيّة
:)

أبو أمل وابو شنب: أهلا وسهلا.. خطوة عزيزة

١٠:٢٣ ص  
Blogger admelmasry قال/قالت...

لغة قوية
اسلوب رصين
ابداع محكم
شكل جديد
لسان حالي بيقولي
يا ادم موت

لانك ما بتعرفش تكتب شعر

١١:٤١ م  
Blogger رندة المغربي قال/قالت...

صباحٌ جميل
ينهل من بحر الكلمات
ويصرع أمساخ الظمأ
أمتعتني هذه الكلمات
وحملتني بعيداً
كما أشتهي

شكراً
رندة

١٠:١٢ ص  
Blogger Shady Youssef قال/قالت...

القصيدة في منتهى الجمال..فيها من ريحة ممر الشاي الهندي..مش عارف لية؟!

١٠:٥٥ م  
Blogger dina قال/قالت...

بجد تجنن.............فيها من بساطة و نلقائية عم صلاح جاهين الله يرحمه...فكرتنى بيه

٨:٥٠ م  

إرسال تعليق

<< الصفحة الرئيسية